Liczba godzin: ustalana w porozumieniu z Kierownikami Studiów Doktoranckich poszczególnych Wydziałów
Semestr: termin realizacji zajęć ustalany w porozumieniu z Kierownikami Studiów Doktoranckich poszczególnych Wydziałów
Forma zajęć: warsztaty, konwersatorium.
Uwaga: Realizacja celów i zadań kursu wymaga, by jego uczestnicy prowadzili (wcześniej lub w trakcie realizacji kursu) zajęcia dydaktyczne z wybraną grupą studentów.
Cele ogólne:
• pogłębienie samoświadomości nauczyciela akademickiego,
• przekazanie wiedzy dotyczącej funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego człowieka dorosłego oraz specyfiki uczenia się dorosłych,
• kształtowanie kompetencji psychopedagogicznych i dydaktycznych.
Cele szczegółowe:
Oczekuje się, że doktorant po ukończeniu kursu będzie:
potrafił:
• opisać podstawy uczenia się i nauczania osób dorosłych,
• przedstawić zasady efektywnej autoprezentacji,
• opisać wybrane techniki uczenia się,
• scharakteryzować czynniki składające się na poprawną emisję głosu,
• opisać specjalne potrzeby edukacyjne i ich utrzymujący się charakter podczas kontynuowania edukacji podczas studiów wyższych
• zastosować w praktyce zasady efektywnej autoprezentacji,
• radzić sobie ze stresem,
• motywować studentów do pracy,
• efektywnie pracować z grupą:
– rozwijać dialogową relację nauczyciel – student,
– radzić sobie w sytuacjach problemowych i konfliktowych,
Zestaw modułów - opis treści (ustalany w porozumieniu z Kierownikami Studiów Doktoranckich poszczególnych Wydziałów)
A. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy dydaktyki szkoły wyższej:- psychologia rozwoju człowieka dorosłego,B. Kompetencje dydaktyczne nauczyciela akademickiego:
- podstawy uczenia się i nauczania osób dorosłych.
- proces uczenia się i nauczania,C. Kompetencje psychologiczno-pedagogiczne nauczyciela akademickiego:
- prowadzenie zajęć konwersatoryjno-warsztatowych,
- budowanie systemu oceniania.
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych w nauczaniu,D. Samorozwój nauczyciela akademickiego:
- autoprezentacja,
- dialogowy styl relacji nauczyciel – student.
- etyczne dylematy kształcenia,E. Emisja głosu i radzenie sobie ze stresem:
- warunki prawidłowej emisji głosu,
- wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii aparatu głosowego,
- warunki higieny głosu i pracy nad głosem,
- czynniki stresotwórcze i objawy reakcji stresowej,
- techniki radzenia sobie ze stresem, w tym techniki relaksacji.
Uwaga 1:
TREŚCI POSZCZEGÓLNYCH MODUŁÓW MOGĄ ULEC MODYFIKACJI ZE WZGLĘDU NA SPECYFIKĘ WYDZIAŁU ZAMAWIAJĄCEGO KURS.Opis metod i form realizacji:
Warsztaty/konwersatoria opierać się będą w dużej mierze na indywidualnych doświadczeniach osób prowadzących oraz uczestników zajęć, przy wykorzystaniu różnorodnych, aktywizujących metod i form nauczania (analiza indywidualnych przypadków, praca w małych grupach, e-learning, itp.)Forma zaliczenia:
Zaliczenie kursu kończy się oceną.Uwagi:
Kurs ma charakter doskonalący; jego ukończenie nie daje kwalifikacji nauczycielskich określonych w Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 r., poz. 131).