Uniwersytet Wrocławski
Ramowy program
Ramowy program kursu przygotowującego doktorantów
Uniwersytetu Wrocławskiego
do pracy dydaktycznej ze studentami

Liczba godzin: ustalana w porozumieniu z Kierownikami Studiów Doktoranckich poszczególnych Wydziałów

Semestr: termin realizacji zajęć ustalany w porozumieniu z Kierownikami Studiów Doktoranckich poszczególnych Wydziałów

Forma zajęć: warsztaty, konwersatorium.

Uwaga: Realizacja celów i zadań kursu wymaga, by jego uczestnicy prowadzili (wcześniej lub w trakcie realizacji kursu) zajęcia dydaktyczne z wybraną grupą studentów.

Cele ogólne:

• pogłębienie samoświadomości nauczyciela akademickiego,

• przekazanie wiedzy dotyczącej funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego człowieka dorosłego oraz specyfiki uczenia się dorosłych,

• kształtowanie kompetencji psychopedagogicznych i dydaktycznych.

Cele szczegółowe:
Oczekuje się, że doktorant po ukończeniu kursu będzie: potrafił:

• opisać podstawy uczenia się i nauczania osób dorosłych,
• przedstawić zasady efektywnej autoprezentacji,
• opisać wybrane techniki uczenia się,
• scharakteryzować czynniki składające się na poprawną emisję głosu,
• opisać specjalne potrzeby edukacyjne i ich utrzymujący się charakter podczas kontynuowania edukacji podczas studiów wyższych
• zastosować w praktyce zasady efektywnej autoprezentacji,
• radzić sobie ze stresem,
• motywować studentów do pracy,
• efektywnie pracować z grupą:

– rozwijać dialogową relację nauczyciel – student,
– radzić sobie w sytuacjach problemowych i konfliktowych,

• korzystać z aktywizujących metod nauczania,
• konstruować dla własnych potrzeb system oceniania i dokonywać ewaluacji prowadzonych zajęć,
• stosować ćwiczenia służące lepszemu operowaniu głosem.

Zestaw modułów - opis treści (ustalany w porozumieniu z Kierownikami Studiów Doktoranckich poszczególnych Wydziałów)

A. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy dydaktyki szkoły wyższej:
- psychologia rozwoju człowieka dorosłego,
- podstawy uczenia się i nauczania osób dorosłych.
B. Kompetencje dydaktyczne nauczyciela akademickiego:
- proces uczenia się i nauczania,
- prowadzenie zajęć konwersatoryjno-warsztatowych,
- budowanie systemu oceniania.
C. Kompetencje psychologiczno-pedagogiczne nauczyciela akademickiego:
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych w nauczaniu,
- autoprezentacja,
- dialogowy styl relacji nauczyciel – student.
D. Samorozwój nauczyciela akademickiego:
- etyczne dylematy kształcenia,
E. Emisja głosu i radzenie sobie ze stresem:
- warunki prawidłowej emisji głosu,
- wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii aparatu głosowego,
- warunki higieny głosu i pracy nad głosem,
- czynniki stresotwórcze i objawy reakcji stresowej,
- techniki radzenia sobie ze stresem, w tym techniki relaksacji.

Uwaga 1:

TREŚCI POSZCZEGÓLNYCH MODUŁÓW MOGĄ ULEC MODYFIKACJI ZE WZGLĘDU NA SPECYFIKĘ WYDZIAŁU ZAMAWIAJĄCEGO KURS.

Opis metod i form realizacji:

Warsztaty/konwersatoria opierać się będą w dużej mierze na indywidualnych doświadczeniach osób prowadzących oraz uczestników zajęć, przy wykorzystaniu różnorodnych, aktywizujących metod i form nauczania (analiza indywidualnych przypadków, praca w małych grupach, e-learning, itp.)

Forma zaliczenia:

Zaliczenie kursu kończy się oceną.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (w przypadku pojedynczej nieobecności niezbędne jest jej odrobienie - prowadzący zajęcia ustala indywidualny sposób zaliczenia zajęć) oraz pozytywna ocena pisemnej pracy semestralnej. Pozytywna ocena pracy semestralnej dotyczy dwóch lub trzech prac pisemnych (w zależności od ustalonej liczby godzin w porozumieniu z Kierownikami Studiów Doktoranckich poszczególnych Wydziałów) sprawdzających wiedzę i umiejętności doktorantów w zakresie pracy ze studentami. Prace oceniane są przez prowadzących poszczególne moduły zajęć.

Ocena końcowa pracy semestralnej stanowi średnią z ocen cząstkowych uzyskanych z realizacji poszczególnych zadań.

Uwagi:

Kurs ma charakter doskonalący; jego ukończenie nie daje kwalifikacji nauczycielskich określonych w Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 r., poz. 131).