Uwagi ogólne o programie

Podstawy organizacyjne i merytoryczne koncepcji kształcenia nauczycieli w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego zostały opracowane przez zespół w składzie: Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz, Andrzej Krajna (por. np. K. Sujak-Lesz, A. Krajna, "Integracja kształcenia przyszłych nauczycieli fizyki w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki fizyki." Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1990; K. Sujak-Lesz, L. Ryk, A Krajna, "Kształtowanie umiejętności nauczycielskich poprzez (samo)doświadczanie", Wyd. Akademii Pedagogicznej, Kraków 1997).

Autorami programów zajęć są psycholodzy i pedagodzy zatrudnieni w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego (koncepcja programowa została zaprezentowana w książce M. Kochan-Wójcik, A. Krajna, E. Małkiewicz, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, M. Tkocz, "Nowi nauczyciele na nowe czasy. Z doświadczeń kształcenia nauczycieli w Uniwersytecie Wrocławskim 2000-2005." Wyd. MarMar, CEN UWr., Wrocław 2005; problem praktyk pedagogicznych omówiono szczegółowo w artykule "Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli w Uniwersytecie Wrocławskim" zamieszczonym w monografii "Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli", pod red, B. Walkiewicz, Wyd. CODN, Warszawa 2006).

Program jest tworzony od roku 2000. Rokrocznie jest on doskonalony, dostosowywany do zmieniających się przepisów prawa oświatowego. Kolejne edycje uwzględniają również wyniki ewaluacji wewnętrznej prowadzonej w CEN UWr.

Prezentowaną wersję programów zajęć z zakresu psychologii i pedagogiki, które będą realizowane na specjalizacjach nauczycielskich w roku akademickim 2010/2011 opracowali psycholodzy i pedagodzy z Pracowni Kształcenia Psychologiczno-Pedagogicznego Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Należy jednak wspomnieć o znaczącym wkładzie merytorycznym osób, które pracowały w Centrum w latach 2000-2009 i współtworzyły na równi z innymi podwaliny programu, który aktualnie prezentujemy, a mianowicie: dr Marii Antoniewicz, dr Marii Lewickiej, dr Marcie Kochan-wójcik, dr Anecie Pereświet-Sołtan, dr Joannie Piskorz, mgr Barbarze Krzempek.

Realizacja składowej psychologiczno-pedagogicznej, zapisanej w standardach kształcenia nauczycielskiego, przez psychologów i pedagogów zatrudnionych w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego odbywa się w dwu etapach.


Etap pierwszy
I stopień kształcenia nauczycieli
- studia wyższe zawodowe w zakresie dwóch specjalności nauczycielskich
(głównej i dodatkowej)


Program ten obejmuje 195 godzin zajęć dydaktycznych, w tym:


1. Zajęcia z psychologii - 60 godzin (30 godz. wykładów i 30 godz. zajęć konwersatoryjno-warsztatowych)

2. Zajęcia z pedagogiki - 60 godzin (30 godz. wykładów i 30 godz. zajęć konwersatoryjno-warsztatowych)

3. Psychologiczno-pedagogiczne kompetencje nauczyciela - 45 godzin (15 godzin z psychologii, 30 godzin z pedagogiki); zajęcia realizowane po praktyce ciągłej.

4. Przedmiot uzupełniający - Emisja głosu - 30 godzin



Etap drugi
II stopień kształcenia nauczycieli
- uzupełniające studia magisterskie w zakresie jednej (głównej) specjalności nauczycielskiej oraz dwóch specjalności nauczycielskich
(głównej i dodatkowej)


Program ten obejmuje 45 godzin zajęć dydaktycznych, w tym:


1. Zajęcia z psychologii - 15 godzin konwersatorium


2. Zajęcia z pedagogiki - 30 godzin konwersatorium


Kształcenie studentów w CEN UWr. rozpoczynamy od zajęć z psychologii (60 godzin). Następnie realizowanych jest 60 godzin zajęć z pedagogiki. Po odbyciu praktyk ciągłych studenci podejmują dalsze kształcenie rozwijając kompetencje psychologiczno-pedagogiczne (łącznie 45 godzin). Celem zajęć z psychologii jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z psychologii oraz w umiejętności praktyczne z tego zakresu użyteczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Zajęcia z pedagogiki mają przygotować przyszłego nauczyciela do realizacji zadań współczesnej szkoły, a zwłaszcza inspirować do twórczego i refleksyjnego działania w roli nauczyciela. Cele i treści programowe obu przedmiotów są skorelowane tak, aby wiedza psychologiczna mogła być stosowana, konkretyzowana i poszerzana w czasie zajęć z pedagogiki, a następnie dydaktyki przedmiotowej. Z kolei zajęcia po praktykach są przeznaczone na omówienie zadań z psychologii, pedagogiki oraz zdobytego doświadczenia w ramach przeprowadzanych przez studentów zajęć.


W opisie każdego z przedmiotów można wyróżnić moduły tematyczne oraz spis obowiązującej studentów literatury podstawowej oraz literatury uzupełniającej. Każdy z przedmiotów (psychologia, pedagogika), kończy się egzaminem obejmującym całość problematyki wykładów.


Dodatkowo studenci realizują kurs z zakresu emisji głosu (30 godzin), którego celem jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności pozwalające na prawidłowe posługiwanie się głosem w pracy nauczyciela.


W przypadku studentów kontynuujących naukę na uzupełniających studiach magisterskich oferujemy kontynuację zajęć z psychologii i pedagogiki (II stopień kształcenia nauczycieli). Celem tych zajęć jest doskonalenie kompetencji psychologiczno-pedagogicznych nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności diagnozy potrzeb i problemów młodzieży związanych z adolescencją oraz poznania środowiska, w którym rozwija się uczeń.


Prezentowane programy są jednolite dla wszystkich studentów, istnieje jednak, przy zachowaniu wspólnych podstaw, możliwość modyfikacji zajęć i dostosowania ich przebiegu do specyficznych potrzeb studentów danego kierunku.